Page 226 - SC Laporan Tahunan 2023 Flipbook
P. 226
BAHAGIAN 6 STATISTIK PASARAN
Produk Berstruktur
Pada 2023, sejumlah 12 penerbit mengemukakan 20 program produk berstruktur baharu dengan SC di bawah Rangka Kerja LOLA untuk produk pasaran modal tidak tersenarai. Program-program ini terdiri daripada pelbagai rujukan pendasar dan mempunyai saiz agregat sebanyak RM100 bilion dengan setiap program mempunyai had saiz sehingga RM5 bilion (Jadual 4).
JADUAL 4
Program produk berstruktur
2023
2022
Program baharu yang diserahkan
Bilangan program
Saiz (RM bilion)
Bilangan program
Saiz (RM bilion)
Prinsip
– Konventional – Islamic
18 2
90 10
20 2
100 10
TOTAL
20
100
22
110
Siri Produk Berstruktur
Pasaran produk berstruktur Malaysia melaporkan peningkatan ketara sebanyak 24% daripada jumlah terbitan baharu pada 2023 berbanding 2022.
Individu bernilai bersih tinggi (HNWI) terus membentuk majoriti pelabur yang menyumbang 91.9% daripada pelabur dalam produk berstruktur. 2023 menyaksikan peningkatan ketara sebanyak 24.4% bagi penawaran produk berstruktur kepada HNWI dari 2022. Baki 8.1% pelabur terdiri daripada entiti bernilai bersih tinggi (HNWE) dan pelabur diakreditasi serta individu yang memperoleh produk pasaran modal tidak tersenarai dengan pertimbangan tidak kurang daripada RM250,000 bagi setiap kategori transaksi (Carta 10).
Produk berstruktur konvensional masih meneruskan penguasaan pasarannya dengan menyumbang 98.3% daripada terbitan pada 2023 (Carta 11).
Pada 2023, sebanyak 167 siri produk berstruktur telah diserahkan di bawah Rangka Kerja LOLA untuk ditawarkan kepada pelabur sofistikated (2022: 153), mencatatkan peningkatan sebanyak 9%.
CARTA 10
Pecahan mengikut jenis pelabur
Pelabur diakreditasi 0.7%
HNWE 7.2%
Pelabur >RM250,000 0.2%
CARTA 11
Pecahan mengikut prinsip
Islam 1.7%
HNWI 91.9%
224
LAPORAN TAHUNAN 2023 SURUHANJAYA SEKURITI MALAYSIA
Konvensional 98.3%