Page 121 - SC Annual Report 2018 (BM)
P. 121

Suruhanjaya
                                                                                                                       Sekuriti
                                                                                                                      Malaysia
                                                                                                                     LAPORAN
                                                                                                                    TAHUNAN
                                                                                                                     2018





                          6 langkah Metodologi Pengurusan Risiko Organisasi SC





                                    •  Melaporkan secara berkala                 •  Menilai risiko jabatan-jabatan
                                       mengenai status dan                          struktur tadbir urus
                                       urusan berkenaan urusan                   •  Mengenal pasti pegawai-pegawai
                                       organisasi                                   risiko utama
                                                              6            1
                                                           Melapor     Mentadbir

                              •  Memantau dan                                            •  Mengenal pasti risiko
                                menyemak profil           5                     2           yang timbul dalam
                                risiko berdasarkan    Memantau              Menaksir        Rangka Kerja ERM
                                isu-isu terkini,                              Risiko     •  Penilaian dan pemilikan
                                keberkesanan                                                risiko berdasarkan
                                tindakan pembetulan                                         metodologi yang selaras
                                dan aliran risiko             4            3
                                                          Menyelaras   Menaksir
                                                                        Kawalan
                               •  Membangunkan dan                                  •  Mengenal pasti kawalan dalam
                                  melaksanakan pelan tindakan                          Rangka Kerja ERM dengan
                                  pembetulan untuk menangani                           menggunakan kaedah yang selaras
                                  kelemahan yang ditunjukkan                        •  Penilaian dan pemilikan kawalan
                                  oleh saiz risiko sisa                                berdasarkan metodologi yang selaras



                           piawaian tersebut disemak secara berkala untuk   SC menghadapi pelbagai risiko operasi, yang
                           memastikan risiko dan kawalan dalaman diuruskan   mungkin mempunyai kesan terhadap kedudukan
                           dengan penuh tanggung jawab serta integriti,    kewangannya atau menyebabkan gangguan dalam
                           kesaksamaan, ketelusan dan                      operasi. Sehubungan ini, sistem pemantauan
                           kebertanggungjawapan.                           risiko, pengurusan risiko dan kawalan dalaman
                                                                           yang mantap disediakan melalui Rangka Kerja
                           Struktur tadbir urus risiko kami disokong oleh tiga   Pengurusan Risiko Organisasi (ERM). SC secara
                           komponen utama tadbir urus dalaman, iaitu       berterusan mempertingkakan pendekatannya
                           pengurusan risiko, pematuhan dalaman dan audit   terhadap pengurusan risiko untuk menggalakkan
                           dalaman.  Ia memudahcarakan amalan tadbir urus,   budaya risiko dalam kalangan kakitangan termasuk
                           pengurusan risiko dan pematuhan yang berkesan   pengurusan dan penyebaran risiko.
                           melalui pelaksanaan pelbagai garis panduan dan
                           piawaian.                                       SC juga mewujudkan kawalan dalaman yang kukuh
                                                                           bagi mengurus risiko yang timbul daripada operasi
                                                                           hariannya:
                           Jawatankuasa Pemantauan Risiko Sistemik yang
                           dianggotai oleh ahli-ahli Pasukan Eksekutif,    1.   Risiko Kakitangan termasuk risiko integriti
                           bertanggungjawab untuk menyediakan cabaran,          dan etika tatalaku kakitangan dan pihak
                           perbincangan dan hala tuju strategik yang            berkepentingan. Pengurusan risiko ini dipandu
                           diperlukan untuk isu-isu pengurusan risiko di SC.    melalui:
                           Bagi pihak Lembaga, Jawatankuasa Audit,
                           menyemak kecukupan dan keberkesanan sistem            •    Kod Tatalaku yang telah disemak
                           pengurusan risiko dan kawalan dalaman SC.                  dan berkuatkuasa pada 1 Julai



                                                                                       BAHAGIAN 5 »» PENYATA, STATiSTiK DAN AKTiViTi  |  111






              92-225 BM.indd   111                                                                                        3/1/19   5:16 PM
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126