Page 121 - SC Annual Report 2018 (BM)
P. 121
Suruhanjaya
Sekuriti
Malaysia
LAPORAN
TAHUNAN
2018
6 langkah Metodologi Pengurusan Risiko Organisasi SC
• Melaporkan secara berkala • Menilai risiko jabatan-jabatan
mengenai status dan struktur tadbir urus
urusan berkenaan urusan • Mengenal pasti pegawai-pegawai
organisasi risiko utama
6 1
Melapor Mentadbir
• Memantau dan • Mengenal pasti risiko
menyemak profil 5 2 yang timbul dalam
risiko berdasarkan Memantau Menaksir Rangka Kerja ERM
isu-isu terkini, Risiko • Penilaian dan pemilikan
keberkesanan risiko berdasarkan
tindakan pembetulan metodologi yang selaras
dan aliran risiko 4 3
Menyelaras Menaksir
Kawalan
• Membangunkan dan • Mengenal pasti kawalan dalam
melaksanakan pelan tindakan Rangka Kerja ERM dengan
pembetulan untuk menangani menggunakan kaedah yang selaras
kelemahan yang ditunjukkan • Penilaian dan pemilikan kawalan
oleh saiz risiko sisa berdasarkan metodologi yang selaras
piawaian tersebut disemak secara berkala untuk SC menghadapi pelbagai risiko operasi, yang
memastikan risiko dan kawalan dalaman diuruskan mungkin mempunyai kesan terhadap kedudukan
dengan penuh tanggung jawab serta integriti, kewangannya atau menyebabkan gangguan dalam
kesaksamaan, ketelusan dan operasi. Sehubungan ini, sistem pemantauan
kebertanggungjawapan. risiko, pengurusan risiko dan kawalan dalaman
yang mantap disediakan melalui Rangka Kerja
Struktur tadbir urus risiko kami disokong oleh tiga Pengurusan Risiko Organisasi (ERM). SC secara
komponen utama tadbir urus dalaman, iaitu berterusan mempertingkakan pendekatannya
pengurusan risiko, pematuhan dalaman dan audit terhadap pengurusan risiko untuk menggalakkan
dalaman. Ia memudahcarakan amalan tadbir urus, budaya risiko dalam kalangan kakitangan termasuk
pengurusan risiko dan pematuhan yang berkesan pengurusan dan penyebaran risiko.
melalui pelaksanaan pelbagai garis panduan dan
piawaian. SC juga mewujudkan kawalan dalaman yang kukuh
bagi mengurus risiko yang timbul daripada operasi
hariannya:
Jawatankuasa Pemantauan Risiko Sistemik yang
dianggotai oleh ahli-ahli Pasukan Eksekutif, 1. Risiko Kakitangan termasuk risiko integriti
bertanggungjawab untuk menyediakan cabaran, dan etika tatalaku kakitangan dan pihak
perbincangan dan hala tuju strategik yang berkepentingan. Pengurusan risiko ini dipandu
diperlukan untuk isu-isu pengurusan risiko di SC. melalui:
Bagi pihak Lembaga, Jawatankuasa Audit,
menyemak kecukupan dan keberkesanan sistem • Kod Tatalaku yang telah disemak
pengurusan risiko dan kawalan dalaman SC. dan berkuatkuasa pada 1 Julai
BAHAGIAN 5 »» PENYATA, STATiSTiK DAN AKTiViTi | 111
92-225 BM.indd 111 3/1/19 5:16 PM