Page 77 - SC Annual Report 2018 (BM)
P. 77

Suruhanjaya
                                                                                                                       Sekuiriti
                                                                                                                      Malaysia
                                                                                                                     LAPORAN
                                                                                                                    TAHUNAN
                                                                                                                     2018




































                           selamat. Beberapa sesi taklimat telah diadakan   SC juga mengukuhkan penyelesaian bagi
                           untuk meningkatkan kesedaran kakitangan SC      pusat panggilan dan pengurusan perhubungan
                           mengenai keselamatan diri dan jalan raya serta   pelanggannya untuk menambah baik interaksi
                           perlindungan diri. Polis Bantuannya telah menjalani   dengan pihak berkepentingan dan mengurangkan
                           latihan untuk meningkatkan kemahiran dan        amalan pengasingan maklumat (islands) di mana
                           kecekapan mereka dalam mengendalikan operasi    maklumat penting disimpan di tempat tertentu
                           Mencari dan Menyelamat di bangunan tinggi.      sahaja. Sistem tersebut turut mengoptimumkan
                           Sebagai sebahagian daripada inisiatif peningkatan   produktiviti tenaga kerja dalam pengurusan
                           infrastruktur keselamatan yang berterusan, CCTV   maklumat, pemantauan aduan serta panggilan
                           digitalnya telah dinaik taraf untuk meningkatkan   masuk dan keluar.
                           keupayaan pengawasan Polis Bantuan SC.

                                                                           Mengukuhkan kapasiti IT

                            MEMANFAATKAN TEKNOLOGI DIGITAL                 SC kerap menjalankan penilaian dan peningkatan
                                                                           menyeluruh ke atas sistem perlindungan datanya
                           Memanfaatkan pendigitan                         kami, termasuk Penilaian Kompromi (Compromise
                                                                           Assessment) dan Penilaian Mitigasi Distributed
                           Pada 2018, sebagai sebahagian daripada usaha    Denial-of-Service (DDOS). SC turut menyediakan
                           untuk menggalakkan penggunaan teknologi         strategi, teknologi, dasar dan prosedur untuk
                           kewangan dalam kalangan kakitangannya dan       jaminan keselamatan maklumat yang optimum
                           pengendali kafeteria, SC memperkenalkan pilihan   seperti yang ditunjukkan melalui akreditasi standard
                           pembayaran tanpa tunai di kafe Teratai dan Kedai   Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat (ISMS)
                           Buku SIDC. Dalam tempoh kurang daripada lima    ISO/IEC 27001 daripada SIRIM.
                           bulan pengenalannya, lebih 23% daripada jumlah
                           jualan di kafe tersebut adalah tanpa tunai, yang   Langkah-langkah proaktif juga telah diambil untuk
                           menunjukkan penerimaan positif terhadap sistem   melindungi data daripada sebarang kemungkinan
                           pembayaran ini.                                 eksploitasi dalaman sama ada secara sengaja atau



                                                         BAHAGIAN 3 »» PEMBABITAN BERSAMA DAN PEMBANGUNAN WARGA KERJA DAN MASYARAKAT  |  67






              62-71 BM.indd   67                                                                                          3/1/19   5:13 PM
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82